ELS EVANGELIS
2.1. Què són els evangelis?
Són els llibres del Nou Testament que ens proporcionen més informació sobre
Jesús. El seu nom grec significa bona notícia. No es tracta d'una bona notícia
qualsevol, sinó d'una que porta alegria i felicitat.
* Al Nou Testament l'expressió Bona Notícia pot tenir aquests
significats:
- La bona notícia que Jesús anunciava a la gent, especialment als més
pobres.
"Joan, que era a la presó, va saber les obres
que feia el Messies i va enviar els seus deixebles a preguntar-li: "¿Ets
tu el qui ha de venir, o n'hem d'esperar un altre?"
Jesús respongué:
- Aneu a anunciar
a Joan el que sentiu i veieu: els cecs hi veuen, els coixos caminen, els
leprosos queden purs, els sords hi senten, els morts ressusciten, els pobres reben
l'anunci de la bona nova." ( Mt 11, 2-4)
- La persona de Jesús, ja que després de la seva mort, la seva resurrecció
es va convertir en bona notícia.
Nosaltres venim
a anunciar-vos la bona nova que Déu havia promès als nostres pares, o
que ara ell, ressuscitant Jesús, ha acomplert en bé de nosaltres, els seus
descendents...
( Ac 13, 32-33)
* Més tard , l'Església ha anomenat evangelis quatre llibres que recollien
el missatge de Jesús. Els autors estaven inspirats per Déu i per això van
transmetre el que Ell volia anunciar.
2.2. Com s'han format els evangelis?
Jesús no va
escriure ni va manar als seus seguidors que escrivissin. Els seus deixebles no
l'escoltaven ni el seguien amb la intenció d'escriure un llibre. Aleshores, com
van sorgir els evangelis.
Podem distingir
tres etapes en la formació dels evangelis: la vida i predicació de Jesús, la
predicació dels apòstols i la redacció dels autors.
La predicació de Jesús ( 27-30 d.C.)
Durant pocs anys, Jesús va anunciar la Bona Notícia amb fets i paraules. La
seva Bona Noticia era que s'acostava el Regne de Déu: un regne de pau i
justícia per a totes les persones, començant pels més pobres i marginats. Jesús
en la seva tasca va escollir els
apòstols perquè l'acompanyessin i l'ajudessin:
"Jesús recorria totes les viles i pobles,
ensenyant a les sinagogues, anunciant la bona nova del Regne i guarint
malalties i xacres de tota mena.
En veure les multituds, se'n compadí, perquè
estaven malmenades i abatudes, com ovelles sense pastor. Llavors digué als
deixebles:
- La collita és abundant, però els segadors són
pocs. Pregueu, doncs, a l'amo dels sembrats que hi enviï més segadors.
Jesús va
cridar els seus dotze deixebles (
Mt 9,35-38; 10,1a)
La predicació dels apòstols (30-70 d.C.)
Després de la mort de Jesús, els apòstols van anunciar la bona notícia que
Jesús havia ressuscitat. El missatge de Jesús va córrer de boca en boca i es va
escampar ràpidament; primer entre els jueus i després entre els pagans. En
aquella època la gent estava molt acostumada a escoltar relats que fàcilment
aprenien de memòria i després repetien.
En els relats s'observen algunes variacions. Els motius són dos:
- Els qui narraven els fets els adaptaven a les característiques dels
oïdors: interessos, maneres de pensar, maneres de viure... no era el mateix
explicar als jueus que als pagans.
- També s'havien d'adaptar a les circumstàncies que s'explicaven. A més de
l'anunci als no cristians, el missatge de Jesús s'explicava en les celebracions
litúrgiques (Eucaristia) i l'ensenyament ( catequesi) als nou cristians.
D'aquesta manera es formaven diverses tradicions orals que recollien el
missatge de Jesús, però explicat amb estils diferents.
Amb el pas del temps, aquestes tradicions orals van començar a ser
recollides per escrit. Això no es va fer de qualsevol manera; les accions i les
paraules de Jesús es van agrupar en col·leccions o seqüències: el relat de la
passió, els miracles, les paràboles, els discursos...
La redacció dels evangelis ( 70-100 d.C.)
Quan els primers testimonis de Jesús es van anar fent grans i van anar
morint, va sorgir la necessitat de posar per escrit el missatge complet de
Jesús. Aquesta tasca va anar a càrrec dels evangelistes. Malgrat que tots van
expressar el mateix missatge, ho van fer de quatre maneres diferents. La tasca
dels evangelistes va consistir bàsicament a:
- Seleccionar
algunes accions i paraules de Jesús que ells mateixos havien vist o escoltat o
que havien conegut per mitjà de les diverses tradicions orals i escrites.
- Resumir-les
ometent els detalls que no els interessaven.
- Explicar-les
perquè els destinataris en comprenguessin el significat.
- Cada Evangeli
va ser redactat pera unes comunitats diferents. Aquestes comunitats tenien
diversos problemes i interrogants que havien d'afrontar, Per això, cada
evangelista va destacar aspectes diferents de Jesús.
2.3. Els quatre evangelis
Algunes dades dels quatre evangelis estan resumides en aquest quadre:
ATRIBUÏT A
|
DATA
|
DESTINATARIS
|
CARACTERÍSTI-
QUES
|
SÍMBOL
|
Mateu, un dels dotze apòstols. Havia estat recaptador
d'impostos.
|
La seva
redacció data dels anys 80-90.
|
Jueus de Síria Palestina que s'havien convertit
al cristianisme.
|
Dóna importància als discursos i resumeix els
relats de miracles. Esmenta sovint l'Antic Testament. Presenta Jesús com el
Messies anunciat pels profetes i com l'únic Mestre.
|
L'home és el símbol de Mateu, perquè
comença el seu evangeli explicant els noms dels avantpassats de Jesús.
|
Marc, company de viatge de Pau i secretari de Pere.
|
Marc va
compondre el seu evangeli entre els anys 64-70 d.C.
|
Els cristians de Roma amenaçats per les
persecucions dels emperadors romans.
|
Explica els fets de Jesús i els miracles amb
molts detalls i descriu Jesús envoltat dels seus deixebles. Destaca l'aspecte
humà de Jesús i el presenta com el Messies crucificat.
|
El lleó és el símbol de Marc, perquè
aquest evangeli comença amb la veu potent de Joan Baptista clamant en el
desert.
|
Lluc, company de viatge de Pau. No era jueu i era
una persona culta, es diu que era metge.
|
Va compondre
l'evangeli vers l'any 80 d.C.
|
Cristians d'origen no jueu i mentalitat grega.
|
Destaca que Jesús ve a portar el perdó i la
salvació a tots els homes. Recull moltes tradicions sobre Maria i les dones.
|
El brau és el símbol de Lluc, perquè
comença el seu evangeli amb el sacrifici de Zacaries, el pare de Joan
Baptista.
|
Joan, un dels dotze apòstols. Era pescador.
|
L'última
redacció de l'evangeli data dels anys 95-100 d.C.
|
Cristians d'origen jueu i no jueu. Podrien ser
els cristians d'Efes.
|
Presenta a Jesús com el Fill de Déu. Explica
menys narracions que els altres evangelis però aquestes són més extenses.
|
L'àguila és el símbol de Joan, perquè
comença el seu evangeli amb un poema que utilitza temes espirituals molt
elevats.
|
2.4. Són molt iguals els evangelis?
Els evangelis s'assemblen molt, encara que no són idèntics. No sempre
narren els mateixos episodis o ho fan d'una manera diferent. Cadascun destaca
un aspecte diferent de Jesús.
Els evangelis de Mateu, Marc i Lluc són tant semblants que es podrien
escriure en tres columnes paral·leles i llegir-los conjuntament. Així obtenim
una visió de conjunt o sinopsi. Per això els anomenem evangelis sinòptics.
Com a exemple de sinopsi, a continuació podeu trobar uns textos que
expliquen el mateix fet, la curació de la sogra de Pere, però de maneres
diferents.
Mt 8, 14-15
|
Mc 1, 29-31
|
Lc 4, 38-39
|
Jesús va
arribar a
casa de Pere
i trobà que
la sogra d'aquest era al llit amb febre.
Llavors li
tocà la mà,
i la febre va
deixar-la.
Ella es va
aixecar
i es posà a
servir-lo.
|
Sortint
de la
sinagoga arribaren, acompanyats de Jaume i Joan, a casa de Simó i Andreu.
La sogra de
Simó
era al llit
amb febre,
i ho digueren
a Jesús.
Llavors ell
s'hi acostà i,
agafant-la per la mà,
la va fer
aixecar. La febre va deixar-la,
i ella es
posà a servir-los.
|
Quan va
anar-se'n
de la
sinagoga,
entrà a casa
de Simó.
La sogra de
Simó tenia una febre molt alta,
i van demanar a Jesús que fes alguna cosa
per ella.
Jesús se li acostà,
va increpar
la febre,
i la febre la
va deixar.
Ella es va
aixecar a l'instant
i es posà a
servir-lo.
|
Text de: ies-eugeni.cat
No hay comentarios:
Publicar un comentario